Wat kenmerkt de anywhere commerce benadering?
Waarom zorgt anywhere commerce
voor een revolutie in de verkoop?
Afstemming op marktverwachtingen
Het implementeren van het a-commerce benadering betekent een grotere flexibiliteit om zich aan te passen aan steeds veranderende trends.
Data-gedreven aanpak
Het aggregaten van gegevens binnen één consistent model biedt meer mogelijkheden voor data science en het trekken van conclusies over consumentengedrag.
Aankoop op elk moment en elke plaats
E-commerce reageert op de verwachtingen van klanten die de mogelijkheid willen hebben om te winkelen, ongeacht de tijd en plaats waar ze zich bevinden, en het medium dat ze gebruiken.
Consistente strategie
Een gezamenlijke verkoopstrategie biedt meer mogelijkheden voor het optimaliseren van koopervaringen binnen de Customer Journey.
Wat is anywhere commerce?
A-commerce heeft tot doel om een consistente en geïntegreerde klantervaring te bieden, ongeacht waar en hoe de klant aankopen doet of interactie heeft met het merk.
Anywhere commerce in een paar woorden is:
- Het doen van aankopen en interactie met het merk op elk moment en elke plaats, ongeacht het apparaat of kanaal.
- Het bieden van consistente en gepersonaliseerde klantervaringen op verschillende touchpoints.
- Vloeiende overgang tussen kanalen, bijvoorbeeld van het bekijken van een product in de winkel, via het controleren ervan op sociale media, tot het kopen op de website.
- Het aggregaten van gegevens en processen die het mogelijk maken om de klantreis onafhankelijk van het kanaal te reconstrueren.

Drie gebieden binnen anywhere commerce
Digitale verkoop
Het overbrengen van de beste eigenschappen van offline verkoop naar de online omgeving. Dit omvat onder andere het aanpassen en implementeren van e-commerce platforms, het gebruik van live/social commerce, en de integratie en modellering van verkoop binnen marketplaces.
Omnichannel
De synergie tussen online en offline activiteiten, waarbij het merk een consistente en gepersonaliseerde klantervaring biedt door geïntegreerde communicatie- en verkoopkanalen. Dit omvat onder andere het uniformeren van de gebruikerservaring, het combineren van digitale en fysieke verkoop, en het integreren van tools die online en offline kanalen bedienen in één samenhangend datamodel.
Segmentatie en lokaliseren
Segmentatie en lokalisatie van klanten zijn cruciale strategieën die door bedrijven worden toegepast om een beter begrip van de klant te krijgen, de service te verbeteren en relaties op te bouwen. Dit omvat onder andere het verzamelen en werken met eigen gegevens (zero party data en 1st party data), acties om CLTV en retentie-indicatoren te verhogen, inclusief de implementatie van loyaliteitsprogramma’s.