11 methoden om gegevensverzameling te verbeteren in Google Ads.

Wist je dat je waarschijnlijk zelfs tot 30% van de gegevens verliest van de marketingtools die je gebruikt? De beperkingen in hun verzameling worden steeds groter. Het is dus de moeite waard om alle mogelijke manieren te benutten om de hoeveelheid informatie over je doelgroep, hun gedrag en de resultaten van je acties te maximaliseren. Ontdek de TOP 10 bewezen methoden die onze specialisten dagelijks gebruiken bij het beheren van campagnes in Google Ads. Hoeveel waardevolle gegevens je verzamelt, beïnvloedt het nemen van betere en meer geïnformeerde zakelijke beslissingen!
Programmatic

Wat zal jouw bedrijf winnen met meer data?

Reclamesystemen worden steeds onafhankelijker van de mensen die ze beheren – een trend die steeds sterker wordt (de vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie heeft dit proces nog versneld). Ze kunnen acties uitvoeren vanaf het begin tot het einde van de verkoopfunnel met minimale menselijke tussenkomst. Het lijkt misschien alsof succes alleen afhangt van onze bijdrage in de vorm van goed geschreven tekst en professionele graphics. Dat is niet helemaal waar, maar… laten we voor de doeleinden van dit artikel aannemen dat dat wel zo is.

Dit is waar de meeste mensen meestal de configuratie van hun campagnes afronden, maar hier ontstaan nieuwe mogelijkheden om een voorsprong te behalen, vooral met betrekking tot het verzamelen van extra gegevens.

Hoe beter je je algoritme traint (met de kwaliteit en kwantiteit van de gegevens die je levert), hoe effectiever het geschikte signalen zal gebruiken. Dit stelt je in staat om op de lange termijn indicatoren zoals ROI (Return On Investment), ROAS (Return On Ad Spend) en CPA (Cost Per Acquisition) te verbeteren. Je zult ook in staat zijn om preciezer je doelgroep te bereiken en meer doordachte zakelijke beslissingen te nemen.

Onthoud dat het sleutel is om je gegevenskwaliteit voortdurend te verbeteren om de concurrentie voor te blijven in Google Ads.

Volg verschillende soorten conversies met Enhanced Conversions

Dit is het eerste en beste voorbeeld van hoeveel je mist door geen verbeterde conversiemetingen te gebruiken. Afhankelijk van het soort bedrijf kan dit zelfs oplopen tot 10 tot 35% van de gegevens! Deze gegevens kunnen worden gebruikt om tarieven beter te optimaliseren of om te beslissen om meer te investeren in advertentie-uitgaven.

Waar gaat het hier om? Voornamelijk om het verzenden van extra, gehashte first-party conversiegegevens (adres, e-mail, telefoonnummer, fysiek adres van de klant) naar Google. Deze gegevens zijn speciaal beveiligd om mogelijke lekken of toegang door derden te voorkomen.

VOORBEELD: een situatie waarin een gebruiker interactie heeft met een van je YouTube-video’s (het begin van het aankooptraject), en vervolgens pas na 3 weken een echte aankoop doet. Ondertussen heeft de gebruiker herhaaldelijk interactie gehad met je advertenties op verschillende apparaten, wat normaal gesproken het toewijzen van een deel van de aankoop aan het eerste contactpunt, in dit geval YouTube, volledig onmogelijk zou maken. Als je in dit geval Enhanced Conversions gebruikt, kan Google de volledige reis van je klant 100% decoderen voordat hij of zij een aankoop doet.

Om je Google Ads-account te integreren met Enhanced Conversions, moet je in de eerste plaats de ontwikkelaar van de website laten weten dat er extra variabelen moeten worden verzonden in de datalayer. In de code van de website ziet dit er als volgt uit:

Daarna moet je een omgeving creëren om deze verder te verzenden in de vorm van Google Ads-conversietags. Deze worden correct geconfigureerd in Google Tag Manager door specialisten die verantwoordelijk zijn voor dit instrument.

 

Verkrijg waardevolle informatie over offline activiteiten

Offline Conversion Tracking (OCT) stelt je in staat om de activiteiten van gebruikers buiten de online omgeving te volgen (zoals bijvoorbeeld aankopen in fysieke winkels of telefonische gesprekken) nadat ze op je advertentie hebben geklikt.

Met OCT leer je meer over de effectiviteit van je online campagnes en begrijp je welke acties hebben bijgedragen aan echte offline transacties. Dit stelt je in staat om marketingstrategieën beter te optimaliseren en een beter inzicht te krijgen in de aankooptrajecten van klanten door online en offline wereld te combineren in één volgsysteem.

Plan acties op maat voor nieuwe en terugkerende klanten

New vs. Returning Customer Data stelt je in staat om gegevens over nieuwe en terugkerende klanten te vergelijken. Beide groepen verschillen in gedrag en behoeften – met de gegevens over hen kun je je marketingstrategieën beter aanpassen.

Het werven van nieuwe klanten vereist vaak overtuigender acties, zoals kortingen of speciale aanbiedingen. Terugkerende klanten zijn al geïnteresseerd in je product of dienst, dus je zou je bijvoorbeeld kunnen concentreren op het opbouwen van loyaliteit door middel van loyaliteitsprogramma’s. Het analyseren van deze gegevens helpt je beter te begrijpen welke inhoud en acties de beste resultaten opleveren voor elk van de groepen.

 

Optimaliseer campagnes voor leadgeneratie

De geavanceerde methode Enhanced Conversions for Leads richt zich op het verbeteren van het conversieproces voor het genereren van leads. Door gegevens te analyseren en verschillende contactformulieren te testen, kun je je acties verbeteren om meer en betere leads te genereren.

Conversies voor verkregen contacten gebruiken first-party data die door gebruikers van je website wordt verstrekt om verkoop en transacties buiten je website te meten. Als je campagnes voert die nieuwe contacten genereren om offline verkopen te stimuleren, kan deze techniek je helpen de impact van advertentie-uitgaven te begrijpen. In tegenstelling tot de huidige versie van offline conversietracking, vereist deze methode geen wijzigingen in de verkregen contactformulieren of Customer Relationship Management (CRM)-systemen om de Google Click Identifier (GCLID) op te slaan. In plaats daarvan maakt het gebruik van gegevens die zijn verstrekt door gebruikers van je verkregen contacten op je website om conversies te meten.

 

Analyseer winkelwagen gedrag

Conversies met winkelwagen gegevens stellen je in staat om extra gegevens met betrekking tot de winkelwagen naar Google Ads te sturen – je leert welke klikken hebben geleid tot de aankoop van specifieke producten. Meestal gebruiken onze klanten deze informatie om de Cost of Goods Sold (COGS) automatisch te berekenen om het gemiddelde CPA of ROAS op het account beter te kunnen beheersen.

 

Pas conversies aan afhankelijk van veranderingen in het aankoopproces

Dankzij Conversion Adjustments heb je de mogelijkheid om gegevens die bijvoorbeeld afkomstig zijn van een CRM-systeem, te verbeteren. Elke conversie kan tot op zekere hoogte worden aangepast om uiteindelijk de meest realistische resultaten voor ons bedrijf te verkrijgen. Bijvoorbeeld? Het geval van een winkel die veel retourzendingen registreert, zelfs na een lange periode. Met Conversion Adjustments heb je de mogelijkheid om al gerapporteerde conversies automatisch aan te passen om de terug te betalen omzet mee te nemen – juist vanwege die retourzendingen. Resultaat? Je krijgt veel realistischere gegevens, bijvoorbeeld over de ROI die je hebt behaald.

 

Verbeter de efficiëntie en controle van het volgen van gebruikers met Server Side Tagging

Waarom is het de moeite waard om Server Side Tagging te gebruiken, wat betekent dat het beheer van tags en het volgen van gebruikersactiviteiten van webbrowsers naar een server of ander centraal systeem wordt verplaatst? Allereerst om het beheer en de controle van analytische, advertentie- en andere trackingtags op de website te vergemakkelijken.

Server Side Tagging heeft verschillende voordelen, zoals verhoogde prestaties en beveiliging, omdat tags niet in de browser van de gebruiker worden uitgevoerd. Bovendien kunt je nauwkeuriger gegevens verzamelen, wat belangrijk is voor het analyseren van gebruikersgedrag en het aanpassen van advertentiecampagnes.

 

Personaliseer en pas advertenties aan voor verschillende doelgroepen

Segment Custom Variables omvat vele mogelijkheden om variabelen die met GTM zijn ingesteld, naar Google Ads te sturen. Afhankelijk van het soort bedrijf dat je runt, kun je de gegevens die je dagelijks verzamelt verrijken en automatisch naar Google Ads verzenden. Bijvoorbeeld? Een autoverhuurbedrijf met meerdere locaties op verschillende locaties, waarvoor je extra gegevens verzamelt. Je kunt ze later gebruiken om de conversiewaarde voor een specifieke locatie te optimaliseren, waar gebruikers bijvoorbeeld langere autoverhuurperioden boeken.

 

Mis geen gegevens over niet-gevolgde gebruikers – Google Consent Mode

Deze functionaliteit is handig wanneer je op je website correct geïmplementeerde cookie-toestemmingen gebruikt. Wanneer een gebruiker besluit geen toestemming te geven voor tracking, maakt Google Consent Mode het mogelijk om zogenaamde „pings” over paginabezoeken te verzenden zonder het gebruik van cookies, naar services zoals Google Analytics, Google Ads en Floodlight.

De verzonden gegevens zijn anoniem en geaggregeerd, wat betekent dat ze niet worden gebruikt voor het maken van remarketingcampagnes. Ze leveren echter basisinformatie aan Google-systemen en worden gebruikt om gegevensmodellen en prognoses te maken in Google Analytics 4.

Om van deze optie gebruik te maken, moet je je toestemmingsbeheersysteem integreren met Google Consent Mode. Veel platforms bieden al kant-en-klare integratiesjablonen aan die je kunt gebruiken via Google Tag Manager. Hierdoor hoef je geen wijzigingen aan te brengen in de tagcode van Google. Vergeet echter niet om de uitvoering van tracking-scripts voor andere services die je op je site gebruikt, zoals Adform of Facebook, aan te passen.

 

Begrijp de complexe conversiepaden van gebruikers

Deze techniek houdt in dat je tools en diensten van externe bedrijven gebruikt om verschillende interacties en kanalen in het conversieproces toe te wijzen. Hierdoor kun je beter begrijpen welke acties en verkeersbronnen bijdragen aan het behalen van marketingdoelen.

Door gebruik te maken van attributiemodellen van derden kun je complexe conversiepaden nauwlettend volgen en analyseren, die verschillende contactpunten en interacties met gebruikers omvatten. Dit helpt je om het marketingbudget te optimaliseren en middelen toe te wijzen aan de kanalen die echt de beste resultaten opleveren.

Key Takeaways – wat je moet implementeren?

  • Om de resultaten van campagnes te verbeteren en je te onderscheiden van de concurrentie, moet je kwalitatieve gegevens verzamelen. Dat geeft de voorsprong!
  • Effectief verzamelen, analyseren en gebruiken van gegevens is essentieel voor langdurig succes en optimalisatie van indicatoren zoals ROI, ROAS en CPA.
  • In deze tijd is nauwkeurige gegevens- en conversietracking cruciaal. Hierdoor begrijp je niet alleen welke acties de beste resultaten opleveren, maar kun je ook marketingstrategieën in realtime aanpassen.
  • Door extra gegevens naar Google Ads te sturen, kun je veel niet-standaardfunctionaliteiten in je account ontgrendelen. Op het moment dat er extra secties met gegevens verschijnen, kun je bijvoorbeeld veel aangepaste kolommen of rapporten maken die de resultaten beter weergeven.
  • Onthoud dat de methoden die in het artikel worden besproken niet universeel zijn en zorgvuldig moeten worden geanalyseerd op basis van je advertentieactiviteiten.

 

Wil je je Google Ads-campagnes naar een hoger niveau tillen? Neem contact met ons op! We bieden ondersteuning bij de implementatie van geavanceerde trackingmethoden die je helpen de beste resultaten te behalen. Hierdoor kun je niet alleen je advertentie-uitgaven optimaliseren, maar begrijp je ook welke acties de meeste conversies opleveren.

Płatne źrodła ruchu

O AUTORZE

Jakub Pytlik

Senior PPC Specialist / Team Leader

Bij Yetiz leidt hij het team dat verantwoordelijk is voor het voeren van campagnes op Google en Facebook Ads. Dagelijks richt hij zich ook op het maken van marketingplannen en het beheren van betaalde campagnes voor onze grootste klanten. In zijn vrije tijd houdt hij ervan actief te zijn, wat hem helpt om een psychologische en fysieke balans te behouden tussen het dagelijkse werk aan het bureau.

Meer te weten komen