Om aan de top te blijven of op zijn minst gelijk te staan met de concurrentie in de snel evoluerende e-commerce-industrie van vandaag, is het gebruik van marketingautomatisering een noodzaak geworden. Tegenwoordig verwachten klanten zelfs realtime ervaringen. Marketingautomatisering wordt dus snel een prioriteit voor bedrijven die de klanttevredenheid willen verhogen, de ROI willen verhogen of gewoon efficiënter willen werken.
Dit artikel maakt deel uit van een serie. Vandaag leer je welke voordelen het implementeren en gebruiken van marketingautomatisering met zich meebrengt. In de volgende artikelen zul je de belangrijkste factoren ontdekken die van invloed zijn op de keuze van een platform voor marketingautomatisering in e-commerce. We publiceren artikelen elke dinsdag – blijf op de hoogte!
De voordelen van het gebruik van marketingautomatiseringssoftware in e-commerce.
- Hogere conversiepercentages
Marketingautomatisering kan gepersonaliseerde marketinginhoud naar zelfs individuele klanten sturen die geïnteresseerd zijn in specifieke producten in uw winkel, wat kan helpen om de kans op verkoop te vergroten en tevreden klanten te winnen.
- Verhoogde productiviteit van medewerkers
Door repetitieve, handmatige marketingtaken te automatiseren, kunnen uw medewerkers tijd besteden aan taken die tastbare voordelen opleveren, zoals het creëren van inhoud, het promoten van de winkel of het plannen van promotiecampagnes.
- Diepere klantrelaties
Omdat de software helpt bij het personaliseren van marketinginhoud, kunt u betere relaties met klanten opbouwen en een langdurige relatie opbouwen, wat leidt tot een verhoogde klantwaarde op de lange termijn.
- Concrete succesmetingen
Marketingautomatiseringssoftware biedt een eenvoudige en meetbare manier om succes te volgen en te controleren welke gebieden verbetering behoeven door gegevens te verstrekken over KPI’s (Key Performance Indicators of Belangrijkste Prestatie-indicatoren).
- Gepersonaliseerde koopreis
Meer dan 70% van de kopers geeft aan gepersonaliseerde inhoud te willen ontvangen tijdens elk stadium van hun koopreis. Marketingautomatisering verzamelt informatie van elke klant, analyseert hun gedrag en verzamelt gegevens die uw team vervolgens kan gebruiken om bijvoorbeeld gepersonaliseerde inhoud te maken voor elke klant of nieuwe campagnes.
- Eenvoudiger acquisitie van klanten
Hoewel het verleidelijk is om te denken dat hoe meer contacten u in uw database heeft, hoe effectiever uw campagnes zijn, heeft u een grotere kans op succes bij het converteren van die contacten naar daadwerkelijke klanten als u een gerichte benadering hanteert. Marketingautomatiseringssoftware helpt u uw strategie te verfijnen door te identificeren welke contacten het grootste potentieel hebben om klant te worden.
- Gecentraliseerde rapportage en analyse
Het gebruik van alle relevante klantgegevens helpt bij het optimaliseren van marketingstrategieën en stelt u in staat om ze te gebruiken bij geautomatiseerde campagnes.
- Gedetailleerde klantprofielen
Door marketingautomatiseringssoftware te integreren met een customer relationship management (CRM) -systeem, kunt u een uitgebreide database van uw klanten maken. Klantprofielen bevatten gedetailleerde gedrags-, demografische en gebruikersinformatie die u helpen bij het aanpassen van individuele communicatie voor elke klant.
- Verhoogde omzet
Marketingautomatisering met een groot gebruik van kunstmatige intelligentie helpt de omzet van de winkel te verhogen. Het aanpassen van marketingcommunicatie aan mensen die op dat moment meer geneigd zijn om een specifiek product te kopen, evenals het implementeren van campagnes om klanten te behouden, leidt tot een verhoging van de gemiddelde winkelwagenwaarde en de dynamische groei van de winkel.