Analytics voor een nieuwe website. Waar moet je aan denken?

Plan je de lancering van een website voor je bedrijf of wil je de huidige vervangen door een nieuwe? Ben je van plan reclamecampagnes te voeren om waardevolle bezoekers naar je website te trekken? Controleer wat je nog meer moet doen als je effectief merkbekendheid wilt opbouwen en geleidelijk je bereik wilt vergroten. Er zijn nog enkele essentiële stappen tussen het lanceren van de nieuwe website en het starten van betaalde advertentieactiviteiten.

Creëer een plan en bereid je voor om in actie te komen.

Nogmaals, denk  na over: de doelen van je bedrijf, je doelgroep en het promotie materiaal. Bij het leiden van een bedrijf keer je vaak terug naar de eerder ontwikkelde merkstrategie. Het vormt de basis en richting voor genomen beslissingen en evolueert in de loop van de tijd. Baseer je hierop om een plan te maken dat je zal leiden naar het starten van effectieve online advertentie campagnes.

Richt je op de doelen van je website. Denk na over de doelstellingen ervan – moet de gebruiker een formulier invullen, een aankoop doen, of simpelweg meer te weten komen over een nieuwe service? Probeer zelf door dit proces te gaan en noteer alle gebeurtenissen die indirect leiden naar het bereiken van deze doelen. Deze lijst zal van pas komen in de volgende stappen – we zullen erop terugkomen.

Beschrijf wat jouw doelgroep kenmerkt – wie wil je bereiken? Kun je deze doelgroep opsplitsen in kleinere segmenten? Denk ook na over het soort doelgroepen dat je wilt creëren van internetgebruikers die jouw website al hebben bezocht. Zullen dit gebruikers zijn die een product aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar het niet hebben gekocht, of gebruikers die meer dan 5 minuten op de website hebben doorgebracht? Welke voorwaarden zijn voor jou belangrijk? In latere stadia van je acties kunnen dergelijke groepen worden gebruikt voor remarketing om gewenste resultaten te behalen, zoals het afronden van de verkoop.

Denk na over promotiemateriaal dat de boodschap van je advertentiecampagnes zal versterken. Dit kunnen bijvoorbeeld afbeeldingen, GIF’s of video’s zijn. Dergelijke creaties zullen zeker sterker inwerken op de zintuigen van de ontvangers dan alleen tekst. Onthoud dat elk advertentiesysteem specifieke richtlijnen heeft met betrekking tot formaten en afmetingen. Het is tijd om naar de volgende stap te gaan!

Maak Ad accounts aan en configureer ze.

Leer de advertentiesystemen kennen waarmee je je doelen wilt bereiken. Tot de meest populaire behoren zonder twijfel Meta Ads en Google Ads. Ze zijn niet concurrerend met elkaar, maar vullen elkaar juist aan. Je kunt zeggen dat ze een compleet andere manier bieden om potentiële klanten te bereiken op verschillende fasen van het aankoopproces. Daarnaast vind je onder de populaire advertentiekanalen ook: TikTok Ads, Pinterest Ads en LinkedIn Ads.

Welke moet je kiezen? Dat hangt voornamelijk af van naar wie en op welk moment van het aankooptraject je wilt richten, en hoe je jezelf aan je doelgroep wilt presenteren. In het geval van elk van deze systemen krijg je na het configureren van je account, inclusief het koppelen van betalingen, een trackingcode die je vervolgens in de code van je website moet integreren. Met behulp van deze code worden gegevens over het verkeer vanaf je website naar het advertentiesysteem verzonden, afkomstig van geklikte advertenties. Statistieken bieden je informatie over de klikfrequentie van je creaties en zelfs de kosten per klik of weergave van advertenties.

Op dit punt is het ook noodzakelijk om terug te keren naar de lijst van gebeurtenissen in het streven naar het bereiken van de doelen van je website, die je eerder hebt genoteerd. Elk van deze systemen maakt het mogelijk om specifiek gebruikersgedrag te monitoren, wat op zijn beurt leidt tot effectieve optimalisatie van advertentiecampagnes. Bijvoorbeeld – als je gebeurtenissen op basis van het invullen van een formulier volgt op je website, kun je in het advertentiesysteem controleren welke van de campagnes de meeste leads genereren en stoppen met campagnes die niet aan je verwachtingen voldoen.

Op basis van gebeurtenissen kun je ook doelgroepen opbouwen en gebruikers uitsluiten die bijvoorbeeld op je website zijn geweest, maar geen acties hebben ondernomen die wijzen op interesse in je product of dienst. Op deze manier verspil je geen budget aan advertenties, maar richt je je inspanningen op gebruikers die voordelen zullen opleveren voor je bedrijf. Hoe implementeer je trackingcodes? Het is tijd om Google Tag Manager te leren kennen.

Maak gebruik van Google Tag Manager.

Beheer al je trackingcodes van alle advertentiesystemen (en meer!) op één plek. Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool die het mogelijk maakt om codefragmenten op uw website te implementeren zonder tussenkomst van een programmeur. GTM slaat geen gegevens op, maar fungeert alleen als tussenpersoon bij het doorsturen van gegevens van de website naar specifieke tools. Hoe werkt het? Hoe begin je met Google Tag Manager?

Op de website tagmanager.google.com kan je eenvoudig een account aanmaken en vervolgens een container. Een container kan worden gedefinieerd als een ruimte waarin je eenvoudig alle benodigde scripts opslaat. Als je bijvoorbeeld 2 verschillende websites heeft, maak je één account en 2 containers aan – 1 container per domein. Vervolgens moet je de container implementeren in de code van de website. Hierdoor wordt bij elke paginaweergave GTM geactiveerd, gevolgd door de door jouw ingestelde tracking scripts in de container.

Het implementeren van trackingcodes omvat het configureren van tags en regels. In een tag definieert je vooral naar welke tool en welk ID de gegevens moeten worden verzonden en hoe het verzonden evenement wordt genoemd. Met behulp van een regel bepaal je wanneer het evenement moet worden verzonden. Bijvoorbeeld: een evenement gebaseerd op het invullen van een formulier zal een regel hebben die wijst op het tonen van de bedankpagina na contact, oftewel het tonen van de zogenaamde 'bedanktpagina’.

Waarom is het beter om Google Tag Manager te gebruiken in plaats van alle scripts rechtstreeks in de code van de website te implementeren met de hulp van een programmeur? Werken met GTM is gewoon sneller, gemakkelijker en goedkoper dan telkens opnieuw tussenkomst van een IT-medewerker. Bovendien kunt u met GTM veilig tags testen, fouten in de codestructuur ontdekken of bepaalde scripts pauzeren. Het is ook goed om te weten dat Google Tag Manager trackingcodes asynchroon laadt, wat betekent dat langzamere scripts de lichtere/snellere niet blokkeren. Hierdoor werkt de website soepel en iets sneller dan wanneer alle scripts rechtstreeks in de code van de website worden geïmplementeerd.

Implementeer analysetools op uw website.

Baseer jouw acties op betrouwbare gegevens om zo het risico op strategische fouten te minimaliseren. Je hebt al accounts in advertentiesystemen, materialen voor promotie volgens hun richtlijnen, een lijst met gebeurtenissen en doelen voor jouw website, een GTM-container en trackingcodes. De laatste noodzakelijke stap voor het starten van advertentiecampagnes is het implementeren van analyse op de website. Wat zijn de voordelen hiervan voor jouw bedrijf en welke tools zijn de moeite waard om te gebruiken?

De toonaangevende dienst in de wereld van digitale analyse is Google Analytics 4 (GA4). Dit is een van de meest populaire tools voor het meten van verkeer en het analyseren van gebruikersgedrag op websites. je moet trackingcodes natuurlijk implementeren op jouw website met behulp van de eerder genoemde GTM. Met GA4 kan je onder andere de gebruikerspaden nauwkeurig meten om de doelen van jouw website op verschillende apparaten te bereiken (cross-device tracking), controleren welke kanalen waardevol verkeer naar jouw site brengen, problematische pagina’s voor gebruikers lokaliseren of kennis verdiepen over de doelgroep in termen van demografische gegevens. Door gegevens om te zetten in acties (actionable insights), optimaliseer je de budgetten voor advertentiecampagnes, bouw je doelgroepen op waarin het de moeite waard is om te investeren of verbeter je problematische gebieden op jouw website. Hierdoor kun je jouw doelen bereiken, jouw inkomsten verhogen en jouw imago versterken.

In de analyse is het waardevol om multidimensionaal te handelen, dus te vertrouwen op verschillende gegevensbronnen. Daarom is het de moeite waard om ook HotJar op jouw website te implementeren – deze tool geeft je inzicht in het gedrag van gebruikers op jouw website. In tegenstelling tot GA4 is deze dienst gebaseerd op meer dan alleen cijfers, maar ook op heatmap en opnames van individuele sessies. Door dergelijke gegevens te analyseren, kun je gemakkelijk UX-tekortkomingen en fasen in het aankoopproces identificeren die vereenvoudigd moeten worden om de doorvoer van het pad te vergroten.

Beide tools hebben natuurlijk alternatieven, zoals Adobe Analytics en Piwik Pro voor GA4, of CUX en CrazyEgg voor HotJar. Hier moet je opnieuw de specifieke tools leren kennen en de beste selecteren vanuit het oogpunt van het merk waarop de analyses betrekking hebben. Het is zeker de moeite waard om te beginnen met twee solide services en na verloop van tijd jouw analysemogelijkheden uit te breiden naar andere gebieden, evenals meer tools en interessante statistieken toe te voegen.

Je bent bij de laatste stap aangekomen! Nu kun je beginnen met jouw campagnes. Onthoud dat de paden van moderne gebruikers zo complex zijn en de concurrentiemarkt zo uitgebreid is dat succes niet mogelijk is op basis van intuïtie. De digitale wereld van gebruikers moet worden verkend door metingen en jouw beslissingen moeten worden gebaseerd op gegevens. Alleen op die manier vermindert je het risico op zakelijke fouten en vergroot je geleidelijk de effectiviteit van betaalde acties, namelijk het bereik en de effectiviteit van jouw merk.

Key takeaways:

  • Voordat je met reclamecampagnes begint, zorg ervoor dat je eerst 4 essentiële stappen hebt genomen: 1) het maken van een plan en je voorbereiden op actie, 2) het opzetten en configureren van accounts in advertentiesystemen, 3) het implementeren van Google Tag Manager in de code van je website en 4) het configureren van analytics op je website.
  • Bereid een actieplan voor – keer terug naar je merkstrategie, denk nogmaals na over het doel van je website, welke gebeurtenissen en doelgroepen essentieel zullen zijn voor je acties, en welk soort promotiemateriaal de boodschap van je advertentiecampagnes zal versterken.
  • Leer advertentiesystemen kennen en kies degene die effectief zullen helpen bij het realiseren van je doelen. Nadat je accounts hebt aangemaakt, betalingen hebt gekoppeld en instellingen hebt geconfigureerd, keer je terug naar de lijst met gebeurtenissen en doelgroepen die essentieel voor je zijn.
  • Implementeer Google Tag Manager op de code van je website om snel en efficiënt gebeurtenissen te beheren die naar al je advertentiesystemen worden verzonden.
  • Implementeer analyse op je website. Begin met het kiezen van twee basisdiensten – GA4 en HotJar of hun alternatieven. Breid na verloop van tijd je bronnen uit met meer gebieden, tools en interessante statistieken.
  • Dankzij analyses kun je effectieve beslissingen nemen op basis van gegevens, wat resulteert in een hoger niveau van het behalen van doelen van je website, groei in het aantal leads/klanten, verhoging van de inkomsten, uitbreiding van het bereik en versterking van het imago van je merk.

Over de auteur

Katarzyna Góraj

Senior Digital Analyst​

Na haar eerste stappen in haar professionele carrière begon ze in social listening, waarna ze volledig opging in de wereld van onderzoek. Bij Yetiz houdt ze zich bezig met analytics en het uitvoeren van PPC-campagnes. In haar vrije tijd is ze verslaafd aan bergwandelingen en kan ze zich geen leven voorstellen zonder de stem van Freddie Mercury.

Meer te weten komen