Copywriting in tijden van verandering. 6 vaardigheden die de moeite van het ontwikkelen waard zijn.

Het recept voor succes in een voortdurend veranderende wereld? Voortdurende aanpassing aan nieuwe omstandigheden. De afgelopen maanden worden marketeers en content specialisten voornamelijk geleid door de aanwezigheid van AI-tools. In een tijd waarin we routinetaken aan kunstmatige intelligentie kunnen toevertrouwen, is het de moeite waard om je te richten op vaardigheden die essentieel zijn voor de toekomst, zoals strategisch denken en creativiteit. Want er zijn nog steeds veel gebieden waar AI ons niet kan vervangen! Het is juist de ontwikkeling - of het ontbreken daarvan - op het gebied van soft skills die het succes van jouw contentteam kan bepalen.
Czy 5 minut deinfluencingu minęło Sprawdzamy, jak ma się ten trend

Selecteer AI-tools voor jezelf

Een goed begrip van de AI-toolmarkt is essentieel om degenen te kiezen die het beste aansluiten bij onze behoeften en ons werk het meest effectief ondersteunen. Goed gebruik van deze tools biedt de mogelijkheid om aanzienlijke verbeteringen aan te brengen in onze dagelijkse taken. Naast het kiezen van de tools, speelt ook het vermogen om ze effectief te gebruiken een belangrijke rol.

Zodra deze basis is gelegd, kunnen we AI behandelen als een hardwerkende, zij het wat onhandige collega die toezicht nodig heeft. Uiteindelijk hebben we AI nodig en niet andersom. Hoe kan AI copywriters helpen?

  • Automatisering. Content genereren, vertalen, fouten corrigeren – het zijn tijdrovende, maar essentiële taken. Met behulp van AI kunnen we de tijd die nodig is om ze uit te voeren verkorten.
  • Brainstormen – zowel menselijk als kunstmatig. Wat komt er uit zo’n samenwerking? Iedereen die het plezier heeft gehad om AI allerlei vragen te stellen, weet wat hij kan verwachten.
  • Onderzoek. Grote hoeveelheden gegevens in enkele seconden analyseren, samenvattingen maken, informatie synthetiseren. Resultaat: meer tijd voor belangrijkere taken.

Minder routine in het dagelijks werk = meer creativiteit = meer werkplezier! Ik hoop dat de zorgen over of alle copywriters behoren tot de 300 miljoen mensen die hun baan verliezen door AI, langzaam verdwijnen. [1].

Beheer van projecten onder de knie krijgen

Het begrip „project” werd voor het eerst gebruikt in de 17e eeuw en is vandaag de dag van cruciaal belang in een wereld vol mogelijkheden, multitasking en ideeën. Het vermogen om chaos, processen en complexiteit te beheren is essentieel, ook voor copywriters.

Probleemoplossend vermogen, coördinatie, communicatie en risicobeheer zijn kenmerken die uw team onderscheiden. Hierdoor kunnen we niet alleen geweldige teksten maken, maar ook het volledige potentieel ervan benutten.

Dit zijn vaardigheden die AI niet bezit. De „model” copywriter van de toekomst:

  • is niet bang voor complexe projecten. Hij kan verschillende aspecten ervan coördineren: niet alleen het maken van inhoud, maar ook grafische vormgeving, distributiestrategie en resultatenanalyse;
  • begrijpt dat samenwerking de sleutel tot succes is: hij is communicatief en open voor suggesties;
  • is flexibel – hij past zijn stijl en werkresultaten aan aan veranderende marktomstandigheden en klantverwachtingen;
  • prioriteert op basis van efficiëntie. Hij maakt verstandig gebruik van tijd en middelen: hij plant nauwkeurig en houdt de voortgang van het project bij om vertragingen en budgetoverschrijdingen te voorkomen.

Handig omgaan met data

Creatief werk zoals copywriting zal niet effectief zijn zonder enige vorm van data-analyse. Een solide kennis op dit gebied stelt professionals in staat om efficiënter te handelen en bij te dragen aan het behalen van zakelijke doelen.

Teksten gebaseerd op relevante gegevens, die helpen om de doelgroep te begrijpen, onderscheiden zich door kwaliteit en effectiviteit. Goed uitgewerkte rapporten, waaruit bruikbare inzichten kunnen worden gehaald, moeten de basis vormen van het werk van alle marketeers, ook copywriters.

Hoe zal de toekomstige inhoud eruit zien? Ze zullen zeker hypergepersonaliseerd zijn. Op het eerste gezicht lijkt dit een geweldige kans om gebruik te maken van vele mogelijkheden voor het creëren van inhoud die zeer effectief en boeiend is zoals nooit tevoren. Maar het is essentieel om te weten welke gegevens en op welke manier kunnen worden gebruikt. En zoals onderzoek aantoont – voortdurend evoluerende privacywetten, verhoogd bewustzijn van gebruikers daarover, nieuwe technologieën die internetgebruikers controle geven over hun gegevens – zijn dit problemen en uitdagingen voor elke marketeer, ook voor diegenen waarvoor copywriting dagelijkse kost is.

De kwestie van gegevens en hun gebruik moet individueel worden beoordeeld, afhankelijk van het specifieke project. Het ligt zeker niet alleen in handen van de klant, maar ook van copywriters. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het waarborgen van de vertrouwelijkheid van de gegevens waar zij toegang toe krijgen en moeten stappen ondernemen om ze te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang, gebruik of openbaarmaking.

Hoe kun je de persoonsgegevens van gebruikers waar je toegang toe hebt, beschermen?

  • Indien nodig, verkrijg toestemming van gebruikers voor het verwerken van hun persoonsgegevens.
  • Gebruik veilige methoden voor het opslaan van gegevens.
  • Beperk de toegang tot persoonsgegevens alleen tot personen die ze moeten kennen.
  • Implementeer regelmatig beveiligingsupdates.

Blijf (zeer) up-to-date

Het is geen verrassing meer dat in de marketingbranche de „traditionele” academische weg om kennis te verwerven niet voldoende is. Hier vinden elke dag veranderingen plaats op alle mogelijke niveaus.

Waar moeten copywriters up-to-date mee zijn?

  • technologie die van invloed is op hun werk. Het gaat niet alleen om AI, maar ook om social media planners, content management systemen, analysetools en nog veel meer;
  • veranderende behoeften van consumenten, hun pijnpunten, zorgen en eisen – deze kennis wordt voornamelijk geleverd door sectorrapporten;
  • vooruitgang van de klant in het bedrijfsleven, om het grotere plaatje van het project te begrijpen – regelmatige statusvergaderingen over de voortgang van de samenwerking leveren veel voordelen op voor de ontwikkeling ervan;
  • wereldgebeurtenissen. Nieuwsgierigheid is een eigenschap die zeker veel copywriters heeft aangespoord om juist voor dit beroep te kiezen. Het is de moeite waard om het elke dag in jezelf te koesteren. Zelfs als ze alle marketingkennis in hun kleine vinger hebben en de gegevens uit de nieuwste rapporten goed kennen, missen ze kansen om bijvoorbeeld virale RTM-content te creëren zonder kennis over wat hun doelgroep bezighoudt.

Uitblinken

Het is gemakkelijk om te schrijven, maar moeilijker om uit te voeren. Originaliteit is moeilijk te definiëren, maar het is iets wat je voelt wanneer je ermee bezig bent. In het onderwerp van dit artikel is originaliteit belangrijk op vele niveaus: succes wordt gegarandeerd door een uitgesproken persoonlijk merk, een opvallende schrijfstijl, intrigerende interesses, en uiteindelijk – een uniek aanbod.

Je eigen stijl (hoe je die ook definieert) zal een voordeel zijn in een wereld waarin veel mensen de AI-route nemen. Het zijn juist originele, niet-na te bootsen inhoud die goud waard zijn! Naar mijn mening is de weg naar originaliteit handelen ondanks de angst, experimenteren, oprechtheid en consistentie.

 

Vergeet de relaties niet

Netwerken – op dit gebied heeft AI (waarschijnlijk) geen kans. De extra tijd die jij en je marketingteam krijgen door AI op een passende manier te gebruiken, is de moeite waard om te besteden aan deze integrerende bijeenkomsten, werkuitstapjes, trainingen of conferenties waarover jullie ongetwijfeld vaak hebben gesproken, maar die nooit in de agenda pasten. En het is zeker de moeite waard: ondersteuning, mentoring, samenwerking, inspiratie en informele uitwisseling van informatie zijn waarden die niet alleen van invloed zijn op de creativiteit en het welzijn, maar ook op de effectiviteit van acties, en dus hun efficiëntie[3].

Behandel de nieuwe realiteit als een kans voor de ontwikkeling van je team van copywriters. Het benutten van kansen voor de ontwikkeling van essentiële soft skills stelt je in staat om sneller en effectiever doelen te bereiken op een manier die je onderscheidt van de concurrentie.

Key Takeaways

  • AI neemt al veel routinematige taken van copywriters over – dit is een kans die moet worden benut! Maak gebruik van verbeteringen en ontwikkel de gebieden waar kunstmatige intelligentie geen kans maakt tegen mensen.
  • Vaardigheden op het gebied van projectmanagement, zoals probleemoplossend vermogen, coördinatie, communicatie en risicobeheer, stellen copywriters in staat om efficiënter en effectiever te werken.
  • De toekomst is hypergepersonaliseerd. Kennis van dynamisch veranderende regels en wetten met betrekking tot persoonsgegevens, evenals de vaardigheid om gegevens te analyseren en conclusies te trekken uit gegevens, onderscheiden niet alleen professionele copywriters, maar worden zelfs een noodzaak.
  • Technologie, veranderende behoeften en attitudes van consumenten, de vooruitgang van de klant in het bedrijfsleven, wereldgebeurtenissen – al deze onderwerpen moeten binnen het interessegebied van een goede copywriter vallen! Al deze vaardigheden kunnen nutteloos lijken als ze niet geworteld zijn in waardevolle zakelijke relaties.
  • Ondersteuning, mentoring, samenwerking, inspiratie en vrije uitwisseling van informatie zijn waarden die niet alleen van invloed zijn op de creativiteit en het welzijn, maar ook op de effectiviteit van acties en dus op hun doeltreffendheid.

Bronnen:

[1] Jack Kelly, Goldman Sachs Predicts 300 Million Jobs Will Be Lost Or Degraded By Artificial Intelligence, https://www.forbes.com/sites/jackkelly/2023/03/31/goldman-sachs-predicts-300-million-jobs-will-be-lost-or-degraded-by-artificial-intelligence/?sh=60ca0282782b

[2] Molly Innes, Data analysis is the biggest skills gap for marketing teams, https://www.marketingweek.com/data-analysis-biggest-skills-gap/

 [3] Understanding the role of networking in organizations, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/CDI-09-2013-0111/full/html

 

 

Over de auteur

Dominika Piotrowska

Content Specialist

Uit beroep en passie een journaliste, met een liefde voor woorden en creatieve uitdagingen – Content Specialist bij Yetiz. Privé een liefhebber van dierpsychologie en de beeldende kunsten.

 
 

Meer te weten komen