CUX – Poolse startup versus Hotjar.

CUX.io is een modern en veelzijdig webanalyse-instrument dat internationaal opschudding heeft veroorzaakt. Dit is te danken aan zijn unieke UX Automation-functie, die momenteel een unieke oplossing op de wereldmarkt blijft. Belangrijk is dat dit instrument is ontwikkeld door een Pools bedrijf. Dat is iets om trots op te zijn!
CUX - polski startup vs. Hotjar. Jak tu się nie chwalić!

Wat is CUX?

Als 's werelds eerste tool detecteert het patronen in het gedrag en de ervaringen van gebruikers op websites, in plaats van alleen maar gegevens te verzamelen en te aggregeren. Door machine learning te gebruiken voor predictieve kwalitatieve analyse, helpt het je niet alleen tijd te besparen (die tot nu toe werd besteed aan handmatige dataverwerking), maar ook de verkoop te verhogen – website-analyse laat zien welke elementen de conversie belemmeren.

Het doel van de makers van de tool is ervoor te zorgen dat het niet alleen een plek is om gegevens te verzamelen – dergelijke tools zijn er al op de markt. Cux.io legt de nadruk op het presenteren van belangrijke oplossingen voor bedrijven en biedt advies en suggesties over hoe ontwerpfouten te vermijden die een negatieve invloed hebben op de conversie.

Met CUX kun je bezoekers op de website volgen, inclusief actuele informatie over hun bezoeken, maar ook het aantal klikken, zooms, scrolls, muurbewegingen, etc. Dit soort gedetailleerde tracking en analyse zal je helpen bij het verbeteren van conversie-indicatoren, evenals bij het identificeren van de sterke punten van de website.

Functies zoals een heatmap registreren de activiteiten die bezoekers op de website hebben uitgevoerd door op subpagina’s te klikken. Het instrument biedt ook realtime informatie over browsingsessies, zodat je gemakkelijk kunt zien welke elementen van de site goed presteren en welke niet. Ontwikkelaars kunnen zo de huidige trends begrijpen en hun website dienovereenkomstig bijwerken.

Om marketingactiviteiten (die verkeer van externe bronnen leiden) effectief te optimaliseren, moet je weten wat er precies met je gebruikers gebeurt op de hele reis. Waar ze landen, wat ze zien, hoe ze reageren. Je optimaliseert dus op basis van observatie.

Hoe ga je om met het optimaliseren van de klantreis in de context van het product? Maak het korter! Waarom? Klanten – vooral online – hebben niet altijd een sterke koopmotivatie. Vaak wordt hun impuls geleid naar de pagina van jouw product of dienst. Hoe langer de weg naar conversie, hoe meer tijd de gebruiker heeft om van gedachten te veranderen!

 

Functies om op te letten

Hier zijn een paar interessante functies van de CUX-tool waarmee je noodzakelijke wijzigingen op je website kunt implementeren:

  • Volledig overzicht: CUX helpt je je gebruikers beter te begrijpen. Geen enkele beweging van hen zal aan je aandacht ontsnappen. Je kunt controleren op welke onderdelen van de website ze hebben geklikt, hoe lang ze op een specifieke subpagina of de hele website hebben doorgebracht, welke functies het populairst zijn, enzovoort.
  • Cascade Conversion Chart: De tool maakt analyse mogelijk van elk van de belangrijke details. Dit optimaliseert de conversieratio.
  • Automatisch opslaan van gebeurtenissen: De tool slaat automatisch informatie op over alle gebeurtenissen en analyseert hoe de conversiewaterval heeft gewerkt. Dit is een andere manier om het proces of product te optimaliseren en uiteindelijk ook de inkomsten te verhogen.
  • Individuele aggregatie: Met behulp van de heatmap kun je de activiteit van gebruikers op de website en in identiek ontworpen subpagina’s of categorieën volgen. Deze functie is vooral handig bij het analyseren van de interactie van gebruikers met specifieke producten die beschikbaar zijn op een e-commerceplatform, of over het type artikelen dat ze op een blog lezen.
  • Opslaan en afspelen: Deze functie slaat de activiteit van de gebruiker op de website op – je kunt deze afspelen en erachter komen wat er achter elk verlaten winkelwagentje zit en wat er gebeurt wanneer een gebruiker besluit de website te verlaten. Hierdoor kun je werken aan het verhogen van de klanttevredenheid en het omzetten van bezoekers in kopers.
  • Realtime bezoekersvolging: De activiteit van gebruikers op je website kan live worden bekeken. Het enige wat je hoeft te doen is inloggen op CUX en de toolcode invoeren. Makkelijk toch? Zodra alles is ingesteld en werkt, kun je eindelijk zien welke onderdelen van de website (zoals design of producten) problemen veroorzaken.
  • Gedragsgegevens: Deze functie helpt je de voorkeuren en gedragingen van gebruikers te begrijpen. Het stelt je in staat je te concentreren op de elementen die er echt toe doen.
  • URL-tagging: Met URL-tags kun je tests van gebruikersactiviteit in realtime uitvoeren. Ook worden de resultaten van campagnes gepresenteerd, en een gedetailleerde analyse betreft verschillende versies van de website. De verkregen gegevens helpen je bij het bepalen van de juiste strategie voor het beheer van de website.

CUX.io of Hotjar – welk hulpmiddel moet je kiezen?

Waarom geen Hotjar? Als je niet tot degenen behoort die zijn gevallen voor de kwalitatieve analyse van gegevens die door Hotjar zijn geaggregeerd, weet dan dat… het aanzienlijk is.

Om een vergelijking te maken, moeten we eerlijk zijn: dit zijn twee totaal verschillende tools! HotJar is goed voor beginners, als een basisinstrument om gedrag te observeren en feedback te verzamelen via enquête-opties.

De steeds populairder wordende klantgerichtheid onder bedrijven betekent dat de analyse van verzamelde feedback in het geval van Hotjar beperkt is tot individuele sessies. Hotjar levert alleen opnames van sessies, niet van hele gebruikersbezoeken (het neemt aan dat een sessie gelijk staat aan een bezoek, wat niet altijd waar is).

CUX maakt het mogelijk om volledige gebruikersbezoeken op te nemen, niet alleen sessies. Ongeacht of de gebruiker naar een andere subpagina gaat of zijn sessie een halve dag onderbreekt.

Wat is echter het interessantste? De Experience Metrics-module. CUX stelt je in staat om klantfrustratie te meten! Frustratie als gevoel is iets ongrijpbaars, iets wat je moet ervaren om te kunnen kwantificeren. De makers van CUX zijn erin geslaagd om de frustratie te identificeren die internetgebruikers ervaren tijdens het bekijken van jouw website! Met behulp van deze module kun je de delen van de website vinden die woede en irritatie bij je gebruikers opwekken. Je kunt zien:

wanneer ze inzoomen op inhoud omdat ze details op een afbeelding niet kunnen zien; wanneer rage clicks of rage key-presses voorkomen omdat ze geen gegevens in een veld kunnen invoeren; wanneer ze de pagina compulsief vernieuwen omdat deze niet correct of volledig is geladen bij de eerste keer; wanneer ze chaotische muisbewegingen maken om belangrijke informatie op de pagina te vinden.

CUX combineert niet alleen alle functionaliteiten van analysetools (zoals Hotjar), maar automatiseert ook het proces van gegevensanalyse, wat het een innovatie op de markt van gebruikersgedragsanalyse maakt. In tegenstelling tot Hotjar kan CUX een compleet beeld van gegevens presenteren (zowel kwantitatief als kwalitatief) en deze interpreteren in de context van zakelijke doelstellingen. Maar oordeel zelf: https://cux.io/

Key Takeaways 

  • CUX.io is een Poolse startup, een debuut op de wereldmarkt voor het gebruik van machine learning voor predictieve kwalitatieve analyse.
  • CUX, in tegenstelling tot vergelijkbare tools, verzamelt niet alleen gegevens en aggregaten, die in dit geval naar de achtergrond verdwijnen, maar voert ook analyses uit en geeft kant-en-klare conclusies en suggesties voor implementatie in digitale producten. Hierdoor heb je geen kennis of verwerkingskracht nodig om gegevens te analyseren.
  • CUX maakt het mogelijk om volledige gebruikersbezoeken op te nemen, niet alleen sessies – waardoor de gedragsanalyse gebaseerd is op uitgebreide gegevens, niet op fragmentarische informatie.
  • CUX kan de delen van jouw website vinden die frustratie opwekken bij je gebruikers. Hierdoor kom jij erachter wat je moet veranderen en hoe je dit moet doen om je website gebruiksvriendelijk te maken, aan de verwachtingen van je gebruikers te voldoen en merkloyaliteit op te bouwen.

Over de auteur

Patrycja Gienia Okła

Senior Account Manager
UX/UI Designer

UX/UI, web- en brandontwerper, gericht op het oplossen van problemen. Al 10 jaar probeer ik gebruikers [lees: mensen] op het internet te begrijpen. Gebaseerd op psychologie en sociologie ontwerp ik producten, diensten en websites, en verbeter ik bestaande. Een uitgesproken minimalist en estheticus, een evangelist van inclusiviteit en toegankelijkheid in ontwerp.

Meer te weten komen