5 manieren om een goede Landing Page te maken

daniele-levis-pelusi-Tizbbx-5esA-unsplash.jpg

De bestemmingspagina, zoals we het in het Nederlands zouden noemen, heeft helaas geen algemene acceptatie gevonden als term. Geen van onze klanten heeft ooit die formulering gebruikt. Ik weet het. Ik heb het aan collega’s gevraagd 🙂 Daarom gebruiken we allemaal de term 'Landing Page’ – zoals Wikipedia aangeeft: de eerste pagina die een bezoeker bereikt als gevolg van de acquisitie-inspanningen van het bedrijf.

Als we stellen dat er evenveel landingpagina’s zijn als campagnes, overdrijven we waarschijnlijk, maar er zijn er ongetwijfeld veel – microsites waarop we het onderwerp uitbreiden dat is aangestipt in de banner of delen van de website waarnaar reclame-uitingen ons verwijzen. En ze hebben allemaal tot doel ons aan te zetten tot actie – kopen, contactgegevens achterlaten, bestanden downloaden of zelfs een artikel lezen (op een pagina waarop we vervolgens worden gebombardeerd met meer advertenties). Als er zoveel zijn, hoe maken we dan de onze uitzonderlijk? Er is geen universeel recept, maar er zijn enkele richtlijnen om te volgen:

1. Focus op het doel Een goede kop op de bestemmingspagina

Het is hier cruciaal dat het doel één is – goed gepland en gedefinieerd. In de eerste plaats moet ervoor worden gezorgd dat er niet te veel mogelijkheden tot „ontsnapping” zijn op de pagina – zoals het overschakelen naar een andere pagina of het linken naar andere inhoud. Plaats daarom geen klassiek menu. Steek alle moeite in het benadrukken van het doel – een afbeelding die de voordelen illustreert die de ontvanger zal behalen, pakkende tekst en vooral een zichtbare en duidelijke Call to Action (CTA)-knop, die meteen laat zien welke actie we van de gebruiker verwachten: „Koop nu”, „Download een gratis exemplaar”, „Reserveer”. Laat ze de meest opvallende elementen van de pagina zijn, die zich onderscheiden van de achtergrond.

2. Taal van voordelen Voordelen taal op de bestemmingspagina

Deze taal moet al vanaf de kop van onze bestemmingspagina klinken – „Vervul vandaag nog uw reisdromen”, „Wacht niet – geniet van de zekerheid die ons product biedt”, „Ontvang een van de 1000 gratis exemplaren” – dit zijn voorbeelden van hoe we gebruikers op onze pagina moeten verwelkomen door hen vanaf het begin vertrouwd te maken met het voordeel dat ze zullen behalen. Verdere communicatie moet alleen deze voordelen benadrukken – het opsommen van de voordelen van het product is niet genoeg, we moeten zeggen welk voordeel onze klant zal hebben. De taal moet eenvoudig zijn, de boodschappen moeten op een duidelijke manier informeren over wie wat aanbiedt en wat er moet worden gedaan om het te verkrijgen/bereiken.

3. Eenvoudige, aantrekkelijke grafische vormgeving Goede grafische vormgeving op de bestemmingspagina

De bestemmingspagina, zoals we het in het Pools zouden noemen, heeft helaas geen algemene acceptatie gevonden als term. Geen van onze klanten heeft ooit die formulering gebruikt. Ik weet het. Ik heb het aan collega’s gevraagd 🙂 Daarom gebruiken we allemaal de term 'Landing Page’ – zoals Wikipedia aangeeft: de eerste pagina die een bezoeker bereikt als gevolg van de acquisitie-inspanningen van het bedrijf.

Als we stellen dat er evenveel landingpagina’s zijn als campagnes, overdrijven we waarschijnlijk, maar er zijn er ongetwijfeld veel – microsites waarop we het onderwerp uitbreiden dat is aangestipt in de banner of delen van de website waarnaar reclame-uitingen ons verwijzen. En ze hebben allemaal tot doel ons aan te zetten tot actie – kopen, contactgegevens achterlaten, bestanden downloaden of zelfs een artikel lezen (op een pagina waarop we vervolgens worden gebombardeerd met meer advertenties). Als er zoveel zijn, hoe maken we dan de onze uitzonderlijk? Er is geen universeel recept, maar er zijn enkele richtlijnen om te volgen:

  1. Focus op het doel Een goede kop op de bestemmingspagina

Het is hier cruciaal dat het doel één is – goed gepland en gedefinieerd. In de eerste plaats moet ervoor worden gezorgd dat er niet te veel mogelijkheden tot „ontsnapping” zijn op de pagina – zoals het overschakelen naar een andere pagina of het linken naar andere inhoud. Plaats daarom geen klassiek menu. Steek alle moeite in het benadrukken van het doel – een afbeelding die de voordelen illustreert die de ontvanger zal behalen, pakkende tekst en vooral een zichtbare en duidelijke Call to Action (CTA)-knop, die meteen laat zien welke actie we van de gebruiker verwachten: „Koop nu”, „Download een gratis exemplaar”, „Reserveer”. Laat ze de meest opvallende elementen van de pagina zijn, die zich onderscheiden van de achtergrond.

2. Taal van voordelen Voordelen taal op de bestemmingspagina

Deze taal moet al vanaf de kop van onze bestemmingspagina klinken – „Vervul vandaag nog uw reisdromen”, „Wacht niet – geniet van de zekerheid die ons product biedt”, „Ontvang een van de 1000 gratis exemplaren” – dit zijn voorbeelden van hoe we gebruikers op onze pagina moeten verwelkomen door hen vanaf het begin vertrouwd te maken met het voordeel dat ze zullen behalen. Verdere communicatie moet alleen deze voordelen benadrukken – het opsommen van de voordelen van het product is niet genoeg, we moeten zeggen welk voordeel onze klant zal hebben. De taal moet eenvoudig zijn, de boodschappen moeten op een duidelijke manier informeren over wie wat aanbiedt en wat er moet worden gedaan om het te verkrijgen/bereiken.

3. Eenvoudige, aantrekkelijke grafische vormgeving Goede grafische vormgeving op de bestemmingspagina

Tegenwoordig zijn we er al aan gewend dat de manier waarop we communiceren vaak belangrijker is dan wat we communiceren. In het geval van bestemmingspagina’s is het belangrijk dat de grafische vormgeving de voordelen benadrukt die worden gepresenteerd, maar deze niet afleidt. Kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen die overeenkomen met de boodschap, leesbare lettertypen en pictogrammen die de boodschap benadrukken – dit alles moet goed op elkaar zijn afgestemd, en de bestemmingspagina zelf mag niet worden overladen met grafische elementen.

Het is goed als de grafische vormgeving van de bestemmingspagina consistent is met andere materialen van het product of de service – banners, folders, etc.

4. Goed gepresenteerd formulier Goed formulier op de bestemmingspagina

Het formulier moet vooral kort zijn – het moeten invullen van een grote hoeveelheid gegevens ontmoedigt de gebruiker en verlaagt de kans dat het formulier wordt ingevuld. Laten we dus alleen de belangrijkste vragen stellen, en dan kunnen we in een volgende fase van contact meer gegevens verzamelen. Als we van plan zijn een aparte bedankpagina te hebben, kunnen we daar vragen om aanvullende informatie. Laten we er ook voor zorgen dat de gegevens uit het formulier terechtkomen waar ze moeten zijn en op de juiste manier worden opgeslagen.

5. Testen van de bestemmingspagina

Om de bestemmingspagina effectief te maken, moeten we wat moeite steken in het testen ervan en bereid zijn wijzigingen aan te brengen als dat nodig is. Een goede manier is om A/B-tests uit te voeren – we bereiden twee versies van de bestemmingspagina voor, die verschillen in een element (de plaatsing van elementen, de tekst op de knop of de afbeelding) en testen welke een beter effect heeft. Laten we ook de conversies bijhouden – zo kunnen we controleren hoe onze pagina presteert.

Laten we ook zeker controleren hoe de pagina op kleine schermen werkt – campagnes worden altijd ook aan mobiele gebruikers getoond.

Natuurlijk kunnen we elk van deze punten uitbreiden en iets toevoegen, maar als we deze vereenvoudigde regels al toepassen, hebben we kans op een correcte, goede bestemmingspagina die haar rol zal vervullen.

Over de auteur

Anna Owczarczak

Creative Director

Bestuurslid en Creative Director bij Yetiza. Een liefhebber van typografie en een aanhanger van het gezegde 'beter is de vijand van goed’. Ze houdt van ingetogen kleuren en één-pixel lijnen.

Meer te weten komen