nige tijd geleden ontving de nieuwe website van een van de meest populaire winkels voor kinderartikelen veel negatieve reacties in de zogenaamde gemeenschap vanwege het gebruik van het Comic Sans-lettertype op de website. Feit is dat dit waarschijnlijk het meest bespotte lettertype ter wereld is, en als de ontwerpers van de website het bewust hebben gebruikt en ook niet ironisch bedoeld, was dit ongetwijfeld een riskante zet. Toch begon ik me af te vragen hoe belangrijk typografie echt is in ontwerp en hoeveel dit van invloed is op de perceptie van het eindproduct.
Waar draait het om?
nternettypografie volgt grotendeels dezelfde regels als typografie in gedrukte ontwerpen – maar deze laatste heeft eeuwen gehad om zich te ontwikkelen en te stabiliseren, terwijl ontwerpen op internet vaak nog steeds compromissen moeten sluiten. Maar wat is typografie eigenlijk? Het is niets anders dan het ontwerpen en gebruiken van lettertypen als communicatiemiddel. En we bedoelen hier niet alleen het lettertype zelf, maar ook de manier waarop letters of cijfers worden gerangschikt, tekens, de lay-out van hele regels en alinea’s, en uiteindelijk ook witruimte.
Goede typografie in webontwerpen kan ervoor zorgen dat een site op de bedoelde manier communiceert met de gebruikers, maar als het niet goed doordacht is, zullen zelfs prachtige afbeeldingen, paletten en foto’s niet het gewenste bericht overbrengen. Vaak wordt dit aspect echter genegeerd, omdat visuele communicatie belangrijker is. Maar is dat wel terecht?
Het voorbeeld van de website die eerder is genoemd, laat zien dat er iets in zit – steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in ontwerpen, en er is ook steeds meer communicatie beschikbaar, zelfs voor leken (memes die een persoon belachelijk maken zijn alledaags geworden, maar er zijn ook talloze memes over het gebruik van het beruchte lettertype). Heeft het gebruik van Comic Sans op enigerlei wijze invloed gehad op de zakelijke resultaten? Ik weet het niet, ik heb geen toegang tot betrouwbare gegevens. Maar op het gebied van imago was het zeker niet gunstig.
Waar moeten we op letten?
Op deze vraag hebben waarschijnlijk al veel berichten, artikelen of zelfs memes een antwoord gegeven 😉 Maar ik waag me aan een korte mening over dit onderwerp:
Kies een lettertype dat geschikt is voor alle taalversies..
Ik zet dit bewust als eerste punt, omdat we vaak te maken hebben met meertalige projecten, waarbij de site zich richt op gebruikers in verschillende landen, en dan blijkt plotseling dat het gekozen lettertype geen tekens heeft voor een bepaalde taalgroep. Zorg ervoor dat het door ons gekozen lettertype alle tekens heeft in alle talen die we nodig hebben, zodat we onze gebruikers niet blootstellen aan onaantrekkelijk uitziende woorden met vervangen tekens.
Overdaad schaadt.
De overvloed aan beschikbare lettertypefamilies en hun varianten (cursivering, vetgedrukt) verleidt ongetwijfeld om ze royaal toe te passen. Maar onthoud dat tekst vooral leesbaar moet zijn en de vorm de aandacht niet mag afleiden van de inhoud. Als we meer dan één lettertype willen gebruiken, laten we dan bij twee stoppen, waarbij we ze zorgvuldig kiezen – als de ene dominant is, opvallend, zou de andere ingetogener moeten zijn, duidelijk minder decoratief en leesbaar. De lettertypen moeten ook visueel bij elkaar passen – als we niet zeker weten of dit het geval is, kunnen we gebruik maken van een van de vele beschikbare websites die helpen bij het kiezen van de juiste lettertypen, zoals Font Combinations of fontpair.co.
Breedte van de blokken
Het verdelen van teksten in blokken en kolommen op een webpagina kan er iets anders uitzien dan in een boek – hier moeten we bedenken dat gebruikers op een scherm lezen, dus de tekst mag niet in één kolom van rand tot rand van de pagina staan, omdat het gemakkelijk is om de regel kwijt te raken en lezen dan moeilijk wordt. Het is ook niet de moeite waard om een tekst in meer dan twee kolommen te verdelen – het is dan net zo moeilijk leesbaar. Over het algemeen moet de tekstlijn voor optimaal comfort – zonder de noodzaak om met de oogballen te bewegen – ongeveer 66 tekens hebben (ongeveer 9 woorden).
Testen
Zoals bij alles moeten we ook lettertypen testen – vooral bij het gebruik van webfonts – hoe ze worden weergegeven in verschillende browsers. Heel vaak ziet een lettertype er perfect uit in het ontwerp, alles past mooi in Photoshop, maar de live-versie is niet zo perfect – vooral bij dunne sneden of lichte versies kan het effect niet zo indrukwekkend zijn als in het ontwerp. Google Fonts stelt ons in staat om alle lettertypen in de online omgeving te bekijken, dus het is de moeite waard om dit te doen voordat we een lettertype kiezen.
Samenvattend…
Ontwerpen voor het web omvat het combineren van echt veel verschillende disciplines om het eindproduct zijn doelen te laten bereiken, en typografie is een van de belangrijkere elementen. We moeten dat prachtige punt vinden waar kleuren, keuze van afbeeldingen, foto’s, lettertypen, toon en algemene esthetiek samenkomen, en dat is niet altijd eenvoudig. Dus is typografie het belangrijkste? In de meeste gevallen niet. Is het belangrijk? Enorm!
Over de auteur
Anna Owczarczak
Creative Director
Bestuurslid en Creatief Directeur bij Yetiza. Een liefhebber van typografie en een aanhanger van het gezegde 'beter is de vijand van goed’. Ze houdt van ingetogen kleuren en één-pixel lijnen.