Brand building

Brand building is het proces van het opbouwen van een merk, waarbij een unieke identiteit en een positief imago van het merk worden gecreëerd in de ogen van klanten. Het omvat het strategisch creëren van waarde, emoties en herkenbaarheid, wat loyaliteit bij klanten aantrekt en het merk onderscheidt op de markt.

Geloofwaardigheid en vertrouwen

Een sterk merk bouwt vertrouwen op bij klanten – populaire merken, geassocieerd met hoge kwaliteit, uitstekende klantbeleving en betrouwbaarheid, worden eerder en vaker gekozen.

Het introduceren van nieuwe producten

Goed herkenbare merken op de markt introduceren gemakkelijker nieuwe producten – klanten vertrouwen het merk, wat zich ook vertaalt in vertrouwen in nieuwigheden in het aanbod.

Klanten zijn minder prijsgevoelig

Een sterk merk kan zich veroorloven om hogere prijzen voor producten en diensten te vragen – klanten zijn bereid meer te betalen voor producten van een bekend, vertrouwd merk.

Een betere onderhandelingspositie

Films met sterke merken hebben ook een sterke en gevestigde onderhandelingspositie bij het sluiten van overeenkomsten met leveranciers en partners.

Klantenloyaliteit

Sterke merken hebben loyale klanten – positief vertrouwen, ervaringen en associaties dragen bij aan herhaalde keuzes voor hun producten of diensten.

Bescherming tegen concurrentie

Een uniek en herkenbaar merk kan een barrière vormen voor concurrenten die proberen dezelfde markt te betreden – het creëren van een even sterk merk kost tijd, moeite en middelen.

Waarom zijn merkopbouwprocessen zo belangrijk?

De essentie van het proces

1

Tijdelijke verkoopstijgingen (sales activation-acties) zijn alleen gunstiger op korte termijn. Op de lange termijn leiden brand building-activiteiten tot betere resultaten en een daadwerkelijke verhoging van de verkoop.

 

2

Wizerunek is het grootste kapitaal van een merk – zelfs het beste product of de beste dienst zal zich niet verdedigen als het merk geen positief imago heeft. Het geven van een specifiek karakter en waarden aan het merk stelt consumenten in staat zich ermee te identificeren, een relatie aan te gaan en vertrouwen op te bouwen, en uiteindelijk een loyale klant te worden.

 

 

3

Badania z zakresu psychologii poznawczej pokazują, że we grote mate emotioneel kopen (alleen onze keuzes rationaliseren). Het merk moet dus specifieke indrukken en gevoelens oproepen bij de ontvanger om hem aan te moedigen een relatie aan te gaan, en bijgevolg ook aankopen te doen.

 

4

De hedendaagse consument verwacht authenticiteit van merken, wat onder meer tot uiting komt in: inclusief hoe het merk de samenleving beïnvloedt en het feit dat de mensen achter het bedrijf zich uitspreken over belangrijke kwesties. Het alleen uitvoeren van verkoopactiviteiten is niet voldoende omdat het niet aan deze behoeften voldoet.

 

Wat is brand building?

Brand building

Brand building is een langdurig en planmatig proces dat tot doel heeft het merk te ontwikkelen op een manier die het vertrouwen en de sympathie van klanten wint. Het omvat veel elementen die samen een consistent en herkenbaar merk vormen, dat graag door consumenten wordt gekozen.

In enkele woorden is brand building: Het opbouwen van vertrouwen en sympathie door middel van strategische ontwikkeling.

Gebieden die worden uitgevoerd binnen brand building

Merkidentiteit en persoonlijkheid

To defineert hoe een merk op de markt wil worden gezien. Het omvat alle visuele elementen van het merk (zoals logo, kleurenschema, ontwerp, key visuals) die helpen bij de identificatie en het onthouden ervan, evenals de merkpersoonlijkheid, dat wil zeggen de waarden, karakter en passende associaties van het merk. Deze activiteiten worden voorafgegaan door onderzoek om inzicht te krijgen in de markt, de branche en de doelgroep.

Brand Image

Dit is het beeld van het merk vanuit het perspectief van haar klanten. Bij het werken aan het brand image, evalueren we de gewenste perceptie van het merk met de werkelijke perceptie op de markt. We onderzoeken hoe de naam en visuele identiteit worden waargenomen, waar het merk mee wordt geassocieerd en welke meningen consumenten over het merk hebben. Deze kennis stelt ons in staat om corrigerende maatregelen te nemen (in het geval van inconsistenties) of om het imago te versterken.

Brand loyalty

Brand loyalty is het gebied dat verband houdt met het opbouwen van loyaliteit aan het merk. Om het bedrijf daadwerkelijk te laten groeien, is het naast het verwerven van nieuwe klanten ook belangrijk om te zorgen voor de loyaliteit van bestaande klanten – door hun behoeften te onderzoeken en erop te reageren, door passende ervaringen te bieden en door loyaliteitsprogramma’s aan te bieden.

STEL EEN VRAAG AAN DE EXPERT

Katarzyna Stasiewicz,
Strategy Planner & Brand Manager

Marketingstrateeg en kunsthistorica. Bij Yetiz is ze verantwoordelijk voor het formuleren van strategieën, evaluaties en het voorbereiden van creatieve concepten. Privé is ze een liefhebber van kunst en documentaires.

Kennis van de blog

ak hiperpersonalizacja zmieni Twój e-commerce i relacje z klientami?
Blog

Hoe zal hyperpersonalisatie jouw e-commerce en klantrelaties veranderen?

In het tijdperk van de alomtegenwoordige crisis, zijn de gedragingen van consumenten in de online wereld meer doordacht en complex geworden. Dit feit ontgaat de aandacht van e-commerce eigenaren niet. Misschien heb je ook opgemerkt dat de aankooptrajecten van gebruikers van jouw winkel aanzienlijk langer zijn geworden. Je vraagt je af, hoe je een voordeel kunt behalen en de loyaliteit van klanten kunt behouden in de huidige omstandigheden?

Verder lezen »
Creatie en contentmarketing

Copywriting na fali zmian. 6 umiejętności, które warto rozwijać

Przepis na sukces we wciąż zmieniającym się świecie? Ciągła adaptacja do nowych okoliczności. Marketingowcom i specjalistom do spraw contentu od kilku miesięcy warunki dyktuje przede wszystkim obecność narzędzi AI. W czasach, kiedy sztucznej inteligencji możemy powierzyć bardziej rutynowe zadania, warto skupić się na umiejętnościach kluczowych dla przyszłości – m.in. myślenia strategicznego czy kreatywności. Bo wciąż istnieje wiele obszarów, w których AI nas nie zastąpi! To właśnie rozwój – lub jego brak – w zakresie kompetencji miękkich może stanowić o sukcesie twojego zespołu contentowego.

Verder lezen »